METEN IS WETEN.
Met de Internet of Things-sensor wordt vaak het apparaat bedoeld dat informatie uit de fysieke wereld haalt en naar het internet verstuurt. Maar eigenlijk wordt dan een compleet IoT-device omschreven. Een sensor is daar slechts een onderdeel van. Wat is een sensor dan wel precies en hoe kiest u de juiste sensor voor uw eigen IoT-oplossing?
En hoe kiest u uit het enorme aanbod nu de beste sensor voor uw IoT-oplossing? Dat begint met het beantwoorden van vier basisvragen:
- Wat wilt u meten?
Dat kan van alles zijn, zolang het maar in cijfers uit te drukken is: van grondvochtigheid tot de locatie van een container op zee of de muizenval een muis gevangen heeft tot het aantal bewegingen op de parkeerplaats. - Waar wilt u dat meten?
Wilt u iets meten bij kamertemperatuur of in de vrieskou? Binnen in een gebouw of buiten langs de snelweg? De omgeving waarin u wilt gaan meten, is bepalend voor hoe robuust een sensor moet zijn. - Hoe nauwkeurig moet de sensor zijn?
Is het voldoende om eens per week de vulgraad van een ondergrondse vuilcontainer te weten? Of wilt u elk moment van de dag de waterhoogte in een sluis monitoren op vijf centimeter nauwkeurig? En een temperatuurmeting, moet die op 0,1 graden nauwkeurig zijn of mag er een afwijking van 2 graden in zitten? Deze nauwkeurigheidsvraag is niet altijd eenvoudig te beantwoorden. Daar gaat vaak enig onderzoek aan vooraf. - Wat mag het kosten?
Meetnauwkeurigheid en omgeving bepalen de prijs van een sensor. Hoe nauwkeuriger, hoe duurder.
Demo?
partner worden van CMData?
Wat zeggen onze partners over voorspellend onderhoud?
Door de toepassing van sensoring en monitoring op onze installaties, zijn we in staat om vroegtijdig afwijkingen te constateren en actie te ondernemen. Hierdoor ontstaat er meer rust binnen onze organisatie en kunnen we meer kwaliteit leveren. Daarnaast is het product van CMData merkonafhankelijk en dat maakt het breed inzetbaar op onze installaties.
Met CM-Connect zijn wij in staat om (efficiënt) de conditie van een aandrijving te controleren en zo ongeplande stilstand tot een minimum te beperken. Daarnaast voorkomen we ook ’te vroeg’ onderhoud doordat revisies op een later moment kunnen worden uitgevoerd. Dit geeft rust bij de planning en de Technische Dienst van onze klanten.